es

Mans fotoattēls
Carving out his mother's larynx with a kitchen knife; in another life, he surely would have been a poet. /Kronin, The Twelve

otrdiena, 2014. gada 30. septembris

Manas mīļgrāmatas

“Picking five favorite books is like picking the five body parts you'd most like not to lose.”
-Neil Gaiman

Pateicoties Andrejam, arī es esmu tikusi pie aicinājuma izteikties par savām mīļākajām grāmatām. Centīšos kaut ko kaut kā atlasīt un nevienu sirdij tuvu darbu neaizvainot.
Tas gan izrādījās daudz sarežģītāk nekā es sākumā iedomājos. Šis saraksts ir šķībs, greizs un nepareizs, un es zinu, ka jau rīt domāšu pavisam citādi. Pilnībā pārliecināta esmu tikai par pirmajām trim (nu, varbūt piecām) pozīcijām, bet pārējās mainās atkarībā no noskaņojuma un manas atmiņas paklausības. Nav daudz grāmatu, kas spētu mani sirdi sažņaugt tik spēcīgās spīlēs, lai es tās spētu nosaukt par savām mīļākajām. Un tomēr:



"Nams, kurā..", Mariama Petrosjana / "Дом, в котором..", Мариам Петросян
Es nespēju pastāstīt, kādēļ es mīlu šo grāmatu. Nezinu nevienu, kas spētu Namu aprakstīt tā, lai vārdos pilnvērtīgi ietvertu tā skaistumu, plašumu un daudzslāņainību. Mirklī, kad Nams atver tev savas durvis un ļauj uzmest skatienu savai dvēselei, tu esi pazudis. Un es esmu. Dziļi Namā - tur, kur savas brūces laiza Aklais un no pasaules slēpjas Lords. Neļaujiet man runāt par Namu, es aizmirsīšos.



"Gredzenu pavēlnieks", Džons Ronalds Rūels Tolkīns / "The Lord of the Rings", John Ronald Reuel Tolkien
Lasīt, pārlasīt un neveselīgos daudzumos iedziļināties. Kaunos par savām nepilnīgajām zināšanām Viduszemes vēsturē un priecājos par uzburtām nākotnes vīzijām. Te pat nav nekā daudz, ko piebilst. All that is gold does not glitter, not all those who wander are lost.




"Pēdējais elfs", Silvana de Mari / "L'ultimo Elfo", Silvana de Mari

Šeit es skaitu klāt arī "Pēdējo orku", jo sērijas nespēju dalīt daļās. Pasaka pieaugušajiem. Viens no skaistākajiem, sirdi plosošākajiem un mīļākajiem stāstiem, ko jebkad esmu lasījusi. Jūs nespējat iedomāties manas ciešanas, zinot, ka de Mari ir sarakstījusi vēl vairākus turpinājumus, bet Dienas Grāmata neplāno tos tulkot. Tāpēc es atkal pārlasīšu divas man pieejamās daļas un klusi pie sevis smaidīšu. Jo tā ir, kad tu mīli.


"Mitago mežs", Roberts Holdstoks / "Mythago Wood", Robert Holdstock
Šajā gadījumā esmu tiesīga izteikties tikai par sērijas pirmo daļu, jo pārējās es savās ķepiņās vēl neesmu dabūjusi. But I will! Pirmo reizi ar Mitago mežu es sastapos mazpadsmit gadu vecumā, guļot nakts pielietā verandā, kad aiz logiem plosījās vējš, dzenot mežu ne vien man prātā, bet arī istabā. Šķiet, toreiz kādā prāta aizkaktā ieķērās nomaldījusies koka lapa un tur arī palika vienmēr.


"Ronja - laupītāja meita", Astrīda Lindgrēna / "Ronja rövardotter", Astrid Lindgren
Šķiet, šī ir viena no manas bērnības pārlasītākajām grāmatām. Līdzās "Brāļiem Lauvassirdīm" un "Ludo un zvaigžņu zirgam" tā ir atstājusi milzīgu iespaidu uz manu domāšanu un sevis skatījumu jau pašā iedīglī. Nespēju aprakstīt, cik daudz laika pavadīts, skrienot pa pļavu un izspēlējot arvien jaunus Ronjas (vai kāda līdzīga tēla) piedzīvojumus. Man vienmēr ir patikuši mežonīgi sieviešu tēli. Un varbūt tas ir tieši šīs grāmatas dēļ.



"Harijs Poters", Džoanna Roulinga / "Harry Potter", Joanna Rowling
Viņš ir mana bērnība, saikne, kas savedusi mani kopā ar teju visiem maniem šībrīža draugiem (ja ne pat visiem kaut kādā mērā), viens no manas dzīves pamatakmeņiem.. un tomēr es šaubījos, vai šajā sarakstā Poteram ir vieta. Jo tas ir kaut kas ārpus sarakstiem, ārpus kārtības un topiem. Viņš ir un bija, un būs. Tā vienkārši.



"Dziesma asinsstraumē", Džefs Nūns / "Needle in the Groove", Jeff Noon
Pati šī grāmata ir mūzika, sakabināta no sempliem, kuru dēļ nepamet sajūta, kad tad, kad tu grāmatu sapurināsi, tās saturs būs sameties mezglos, veidojot pavisam citu stāstu. Varbūt Nūns savu vietu šajā topā ir izpelnījies vien skaistas vārdu izvēles un neparasta stila dēļ, un tomēr, izmisīgi atsijājot pretendentus, "Dziesma asinsstraumē" uzmācīgi atgriežas atkal un atkal. Jo ir tik burvīgi, ka sirds sažņaudzas.


"Ludo un zvaigžņu zirgs", Marija Stjuarte / "Ludo and the Star Horse", Mary Stewart
Nedrīkst tomēr malā atstāt arī šo mazo, nenozīmīgo grāmatiņu, kas vienmēr bija noslēpta bibliotēkas zemākajā plauktā un kam, šķiet, es vienīgā pievērsu uzmanību. Ludo ceļojumā cauri zodiaka zīmju mājokļiem esmu piedalījusies neskaitāmas reizes, pat tad, kad zināju katru pieturu un katras briesmas no galvas.





"Īsi par manu vēsturi", Stīvens Hokings / "My Brief History", Stephen Hawking

Nē, šī nav viena no manām mīļākajām grāmatām. Nē, tā manī nerada izmisīgas ilgas pēc šī stāsta pārlasīšanas atkal un atkal. Toties tā ir pelnījusi vietu "grāmatas, kas visvairāk ietekmējušas manu dzīvi" sarakstā. Jo tai izdevās atkal atmodināt manu mīlestību pret eksaktajām zinātnēm, radīja vēlmi mācīties un iedziļināties tajā, ko es vēl varbūt nepazīstu. Un pavisam nemanāmi palīdzēja skaidrāk aptvert manu skatījumu uz pasauli un tās iekārtojumu.



"Ceļojums uz Zemes centru", Žils Verns / "Journey to the Center of the Earth", Jules Verne


Kā gan bez Verna? Viens no pamatiemesliem manai mīlestībai pret fantastiku un Apvāršņa ceļojumu stāstiem. "Ceļojumu uz Zemes centru" no viņa darbiem esmu lasījusi visbiežāk un nedomāju apstāties ar to vien, ko esmu paspējusi bērnībā. Trīsoša sirds un ieplestas acis. Un vēl.




Varbūt šis saraksts nav bijis labākais, ko es varēju panākt, varbūt es izlaidu kaut ko ļoti svarīgu un varbūt iekļāvu ko ne pietiekoši būtisku. Un varbūt jau pēc mēneša es būšu izlasījusi ko tādu, kas itin viegli izstums iepriekšējos no to vietām. Bet tāda jau ir tā grāmatmīļa dzīve - tev tuvs ir tik daudz, ka viss šķiet pārāk tālu.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru